Školní poradenské pracoviště
- Školní poradenské pracoviště (ŠPP) poskytuje odborné služby ve smyslu vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb., účinné od 01. 09. 2016.
- S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, v platném znění.
- Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně na žádost žáků, jejich zákonných zástupců a pedagogů
Účel poradenské služby ve škole
Poradenská služba je poskytována žákům a jejich zákonným zástupcům. Účelem poradenských služeb školy je přispívat zejména k:
- vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný a psychický vývoj žáků, pro jejich sociální vývoj, pro rozvoj jejich osobnosti v průběhu vzdělávání
- naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů v průběhu vzdělávání
- prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, projevů různých forem rizikového chování, které předchází vzniku sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací
- vytváření vhodných podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáků s potřebou podpůrných opatření, odpovídajících jejich zdravotního stavu, kulturnímu prostředí či jiným životním podmínkám
- vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky jiných kultur nebo etnických skupin
- vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané
- vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění
- rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve škole
- konzultační a poradenskou činnost pro rodičovskou a odbornou veřejnost ve věcech výchovy, vzdělávání, společného vzdělávání a budování komunikační kompetence žáků s narušenou komunikační schopností
Zaměření a cíle poradenské služby ve škole
Prevence školní neúspěšnosti
- věnovat se všem žákům s výchovnými a výukovými problémy, průběžně a dlouhodobě s nimi pracovat a vytvářet tak předpoklady pro snižování těchto problémů
- nastolit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků
Prevence sociálně patologických jevů
- věnovat se všem projevům rizikového chování, které předchází vzniku sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací
- nastartovat včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
Kariérové poradenství
- poskytnout žákům a jejich zákonným zástupcům kariérové poradenství
- vést žáky k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění
- integrovat vzdělávací, informační a poradenskou podporu pro vhodnou volbu vzdělávací cesty
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci cizinci
- připravit podmínky a rozšířit možnosti společného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků z odlišného sociokulturního prostředí
- zmírňování důsledků těchto vlivů na vzdělávání žáků, aby došlo k naplnění vzdělávacích možností žáků na rovnoprávném základě
- vytvořit příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání odlišných životních podmínek žáků na škole
Žáci nadaní a mimořádně nadaní
- vytvářet vhodné podmínky, formy a způsoby práce pro žáky nadané a mimořádně nadané.
Podmínky pro poskytování poradenské služby
- žák a jeho zákonný zástupce musí být předem srozumitelně a jednoznačně informováni o poskytnuté poradenské službě; souhlasu není třeba pouze ve stanovených případech (zákon č. 359/1999 Sb., o sociálněprávní ochraně dětí)
- poradenská služba se začne poskytovat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří měsíců ode dne přijetí žádosti; krizová poradenská intervence, kterou se poskytuje pomoc v naléhavých ohrožujících situacích, zejména při ohrožení života a dalších práv žadatele, se poskytuje bezprostředně po přijetí žádosti.
- výsledkem psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky jsou zprávy z vyšetření, pokud budou škole předány, a doporučení obsahující návrhy úprav ve vzdělávání žáka (SPC, PPP)
- při vydání zprávy a doporučení je žák (zákonný zástupce žáka) informován o obsahu doporučení způsobem srozumitelným pro nejširší možný okruh osob
- žák nebo jeho zákonný zástupce potvrzuje svým podpisem, že doporučení s ním bylo projednáno, že porozuměl jeho povaze a obsahu a případně že k němu uplatňuje výhrady spolu s jejich upřesněním
- zpráva a doporučení ŠPZ se vydávají nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení vyšetření; doporučení je platné po dobu určitou, odpovídající jeho účelu
- před skončením platnosti doporučení školské poradenské zařízení vyrozumí žáka nebo jeho zákonného zástupce o potřebě nové diagnostiky